تبلیغات
ولایت

ولایت
تولیدملی حمایت ازکار وسرمایه ایرانی
 
لینک دوستان
لینک های ویژه
مذهبی

﴿ اِهْدِنَا الصِّراطَ المُسْتَقیم ﴾

و ما هر روز زندگی را با چندین هدف و مقصود آغاز می­کنیم. از همان لحظه­ای که خواب را بدرود می­گوییم، در پی آنیم که چگونه به جزء جزء آمال و آرزوهای خود در زندگی مادی دست­یابیم. هر راهی را می­آزماییم تا دریابیم که کدامین راه، آسان­تر و سریع­تر ما را به هدف و مقصود می­رساند؛ البته راه نزدیک برای رسیدن به دنیای فراخ­تر، به آسانی به چنگ نمی­آید و گاهی ما انسان­ها در پی این فراز و نشیب، عمرمان را بر سر شناخت راه از چاه می­نهیم و به دنیای فراخِ برجِ عاج نشین­ها نمی­رسیم.

در زندگی ِمادی این گونه سعی و خطا در انتخاب راه شاید، کم ضرر باشد؛ اما انتخابِ راه در زندگی ِمعنوی به این نحو، هرگز عاقلانه نیست. آیا عاقلانه است که برای رسیدن به هدف خلقت، تمام راه­های ممکن را بیازماییم؟ نه! این­گونه نیست. خداوند آن هنگام که هدفِ آفرینش را بندگی خود قرار داد، راه رسیدن به آن را نیز آفرید؛ پس چاره­ای نیست جز این که با خدا راز و نیاز کنیم  و از او بپرسیم که چه راهی ما را به هدفِ خلقت نزدیک می­کند؟

نماز، راهی است که خداوند ما را بدان امر نموده تا با او نیایش کنیم؛ او به کلاممان گوش فرا دهد و اجابتمان کند. در هر روز بیش از یک میلیارد مسلمان، ده بار در نماز خود این جمله را تکرار می کنند: ﴿ اِهْدِنَا الصِّراطَ المُسْتَقیم ﴾[1]:﴿ ما را به راه راست هدایت کن.﴾

اما چرا این همه تشتّت در میان مسلمانان راه یافته؟ آیا همه­ی این راه­ها صراط­های مستقیم­اند؟ البته که نه! ما صراط­های مستقیم نداریم. راه «مستقیم» برای رسیدن به یک هدف ِمعلوم بیش از یکی نیست و هرکه غیر از این بگوید، نه از هندسه چیزی می­داند و نه از دین؛ بگذریم.

درد این است:

از هم گسیختگی ملل اسلامی؛ تشتّت آرای مسلمانان؛ پراکندگی افکار و اعتقادات.

 ما مسلمانان به جای اتّحاد و هم­دلی، به روی هم شمشیر می­کشیم.

تا امروز، بسیاری دم از وحدت زده­اند؛ سرود یک­پارچگی سر داده­اند؛

اما بیشتر این منادیانِ وحدت به بن­بست خورده­اند.

چرا؟

زیرا قرآن را از یاد برده­اند و نماز را ضایع کرده­اند.

نماز از صراط مستقیم می­گوید که همه­ی مسلمانان باید بر سرِ آن جمع شوند

و قرآن از «حبل الله» می­گوید که همه باید به آن چنگ زنند و متفرق نشوند.

﴿ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا.﴾[2]

پس رمز وحدت این است:

حبل الله (=ریسمان خداوند) و صراط مستقیم.

اما «صراط مستقیم» و «حبل الله» چیست؟

پیامبر و اهل بیت علیهم­السلام فرموده­اند:

« وَاللهِ نَحْنُ الصِّراطُ المُسْتَقیم.»[3]

آل محمد علیهم­السلام، آن­هایند ریسمان خداوند که مردمان مأمورند به آن چنگ زنند و متفرق نشوند.[4]

آری! یگانه راه وحدتِ مسلمانان، چنگ زدن به دامان اهل بیت پیامبر علیهم­السلام است.

و ﴿ اِهْدِنَا الصِّراطَ المُسْتَقیم ﴾ درخواست این وحدت از خدای یگانه است.

پس چرا دعای این خیلِ مسلمان در نماز مستجاب نمی­شود؟

چرا به صراط مستقیم راه نمی­یابند؟

شاید فراموش کرده­اند که ﴿ اِهْدِنَا الصِّراطَ المُسْتَقیم ﴾ یک جمله­ی خبری نیست؛

این آیه یک دعاست؛ یک تمناست.

و تو خود بنگر، از میان این انبوه مسلمان، کدام یک هر روز ده بار در نماز با التماس از خدا می­خواهد که او را به راه مستقیم درآورد و خدا او را اجابت نمی­کند؟!

آری! اگر ما عظمتِ «صراطِ مستقیم» را درک کنیم، خواهیم دانست که چرا دست نشانده­های شیطان بر قلب­ها- و نه فقط زبان­ها- قفل زده­اند تا که شاید، قلب انسان­ها از تمنای ﴿ اِهْدِنَا الصِّراطَ المُسْتَقیم ﴾ منصرف شود؛

چرا که این راه، همان راه آدم و نوح است؛  

همان راه خلیل و موسی و عیسی و راه خاتم پیامبران علیهم­السلام است.[5]

آری! این امیر­مؤمنان علی علیه­السلام است که صراط مستقیم خوانده شده،[6]

و امروز این راه ِمستقیم همان حجت زمان، حضرت مهدی علیه­السلام است.

اکنون، هر روز که به نماز می­ایستیم، از سوره­ی حمد، عِطر حضرت مهدی علیه­السلام به مشاممان می­رسد  

و کلمه­ی صراط مستقیم، آن امامِ غایب از نظر را بر ما تداعی می­کند؛ پس بیایید اندکی درنگ کنیم و این بار و هر بارِ دیگر که به نماز می­ایستیم،

از عمق جان بخوانیم و بخواهیم که نه، تمنّا کنیم: ﴿ اِهْدِنَا الصِّراطَ المُسْتَقیم ﴾ و در هنگام این تمنّا خوب به یاد داشته باشیم که صراط مستقیم همان امام زمان علیه­السلام و تنها راه رستگاری است.



[1]. حمد(1): 5.

[2]. آل عمران(3): 103.

[3]. تفسیر كنزالدّقائق 1: 68؛ ذیل آیه­ی 5 سوره­ی حمد؛ معنا:« به خدا قسم، ما هستیم صراطِ مستقیم.»

[4]. تفسیر كنزالدّقائق 3: 181؛ ذیل آیه­ی 103 سوره­ی آل عمران.

[5]. تفسیر كنزالدّقائق 1: 68: از رسول خدا صلی­الله­علیه­وآله نقل شده كه فرمودند:« اهدنا الصراط المستقیم، صراط پیامبران است.»  

[6]. تفسیر كنزالدّقائق 1: 70.  




طبقه بندی: دینی، ولایت،
[ 1391/07/11 ] [ 11:02 ق.ظ ] [ عمار ] [ نظرات ]
Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


خدمت به یگانه منجی عالم بشریت

آمار سایت
آخرین بروز رسانی :
جهت دوستی





Powered by WebGozar